Lugn helg
20 augusti 2006
Ja, då är snart helgen över! Den har varit väldigt lugn, men ändå gått alldeles för snabbt. Tack och lov är jag ledig imorgon ..har tagit föräldraledigt så att jag kan gå med barnen på uppropet i skolan. Min pojke tycker att det ska bli SÅ spännande att börja i förskoleklass, och dottern tycker det ska bli kul att börja i fyran (förutom alla läxor då).
Igår morse var mannen iväg med vår son när han skulle spela fotbollsmatch. När de kom hem körde jag och dottern till ridskolan. Hon var väldigt spänd eftersom det var hennes första ridlektion. Första lektionen var bara en teorilektion. Ridläraren visade barnen och föräldrarna runt på ridskolan. Berättade hur det går till när man anmäler sig, hur lektionerna är planerade, var sadlar osv är. Barnen fick även prova på att rykta en ponny.

De kommer bara att vara 8 barn i gruppen. De 10 första lektionerna kommer barnen att få rida på lina (jongleras), för att hitta sin balans och träna sin sits. Detta kommer de att få göra 4 & 4, 5 min vardera, medan den andra halvan av gruppen kommer att ha teori. Efter dessa lektioner kommer de att få rida 4 & 4 och lära sig rida själv samtidigt som de har teori halva tiden. Tycker att det verkar vara ett bra upplägg..det är ju inte bara att hoppa upp och rida utan det är så mycket mer. Att lära känna hästarna, sköta dom, om säkerhet i stallet osv.

Är ju själv lite hästrädd..tyckte mycket om hästar när jag var yngre och red en hel del då. Red även ett par år som vuxen, men det hela slutade med att jag bröt foten när jag trillade av en häst när vi hoppade hinder. Var dessutom ett mycket ovanligt benbrott som tog lång tid att läka. Var gipsad i 3 mån, fick inte stöda på foten på 5 mån och var sjukskriven i 1 år. Än idag är foten inte helt ok, och jag kan säga att jag inte lockas alls av ridning numera. Blev inte glad när dottern för några år sedan ville börja rida, och har skjutit upp det länge, men nu har jag då slutligen gett med mig! :)


På eftermiddagen kom en klasskompis till dottern hit, och hon sov över här också. Min pojke lekte med grannpojken. Gjorde egen pizza på kvällen, och såg en film "Moreno och tystnaden". Den var spännande!

Idag har vi inte gjort mycket. Jag har tagit det lugnt och läst mycket. Håller på med boken "Min smala lycka" av Jane Green. En rolig och lättläst bok. Hennes böcker rekommenderas. Vi har också varit iväg och shoppat lite. Blev ett par gymnastikskor och byxor till min pojke, och mannen köpte nya jeans och en t-shirt. Jag får vänta med mina klädinköp tills jag har gått ner några kilon.

Skrivet av Camilla klockan 19:03 | Permalink |


2 Kommentarer:


  • Skrivet 20 augusti, 2006 23:00, Blogger Mindi

    Näe försvann mitt inlägg nu? Jag skrev ett nyss men det försvann... Skulle i alla fall säga att det fungerar med din profil nu. :)

    Skoj för dottern att ha börjat att rida. Jag minns nu att du ju också red som liten.... och den där olyckan minns jag. När var det? hur gammal var du?

    Åh så skoj för tjejerna med SIBEL. Vad tar de för att åka ut på kalas så där tro?

    Kram kram  
  • Skrivet 23 augusti, 2006 11:31, Blogger mintid

    Vad kul med ridskola. Det är ngt min dotter på 5 år skulle ÄLSKA men hennes mor är lite feg ;o).
    Nu ska grannen börja ev med lite ponny ridning så vi får se.

    Jag köpte en pocket för ett tag sedan med Jane Green. Den andra kvinnan heter den. Jag har inte läst ngt med henne annars så det ska bli spännande.

    kram