besvär med visdomstand
05 mars 2008

Jag har en visdomstand i höger nederkäke, som har varit på väg upp i ett antal år. Halva tanden har väl bara precis kommit upp till ytan, och sedan händer det inte mer. Mer än att jag ibland får ont i den några dagar, men det brukar gå över av sig själv efter ett tag.
Nu har jag haft ont i den sedan i torsdags, och den blir INTE bättre.Tvärtom, det blir bara värre och värre. Igår när jag vaknade kändes det jättesvullet runt tanden, jag hade så ont i halsen, värk upp mot örat och huvudvärk. Tur att man har lite starkare värktabletter hemma, som jag fått utskrivet för migränen.
Blev ännu värre framåt kvällen, då jag började känna mig frusen också, knappt kunde svälja eller gapa.
Så imorse på jobb ringde jag direkt när tandläkaren öppnade. Flera tandläkare var såklart sjuka, men jag fick tid hos en tandhygienist kl 12.30. Skulle det behövas så skulle hon tillkalla en tandläkare.
Tandhygienisten fick ta med en vass sak under ngn tandficka vid visdomstanden, och så spolade hon rent flera ggr. Gjorde så jäkla ont! Tillkallade min tandläkare, eftersom det inte såg så bra ut. Infektion runt visdomstanden som spridit sig ner i halsen.Hon skrev ut penicillin som jag ska ta i 10 dgr.Dessutom skulle hon skicka remiss till käkcentralen, så att jag får operera bort visdomstanden. De får skära upp den, och sedan sy. Usch och fy! Låter vidrigt- jag som är nervös bara jag ska laga ett hål. Men visst är det bättre att de tar bort den, så jag slipper fler infektioner. Det var kö dit, så det tar nog sin tid innan jag blir kallad dit. Inte mig emot! :)
Nu väntar jag bara på att pencillinet ska börja hjälpa- fast det kunde ta ca 2 dgr, så att jag kan känna mig normal igen och slippa denna hemska värk!
Skrivet av Camilla klockan 17:42 | Permalink |


5 Kommentarer:


  • Skrivet 05 mars, 2008 19:23, Anonymous Anonym

    Hugga för tandvärk. Jag har aldrig haft det , men vad jag begriper gör det gräsligt ont!! *kram och jag hoppas penicillinet kickar in snart*  
  • Skrivet 05 mars, 2008 20:42, Blogger Gitte

    lilla gumman!!!!!! jag lider verkligen med dig... blir du hemma imorgon då eller tvingar dig till jobb??

    Jag har precis varit på mitt livs första AP möte på nya jobbet. Och det var ok inte lika mkt hönsgård men ändå lite utdragna diskussioner som det liksom blir i ett nystartande.. med rutiner osv.

    NU är det snart lost men orkar inte göra popcorn...  
  • Skrivet 05 mars, 2008 20:45, Anonymous Anonym

    Usch ja...hjärtat då...det där låter ju verkligen inget vidare..
    det var en sån "operation" jag med fick...
    dom plocka ut tanden och sydde igen...man är så bedövad...
    Jag har lagat MASSA hål i mitt liv och har EXTREM tandläkarskräck...men det var bland det "lättaste" jag varit med om ;)
    Slapp t.o.m gymnstiken...men det kanske inte är en pluspoäng för dig nu he he...

    Ses i morgon sen bär det av till hemlandet ;) ha ha ha  
  • Skrivet 05 mars, 2008 20:46, Anonymous Anonym

    den anonyma var då jag då ;)  
  • Skrivet 06 mars, 2008 09:17, Anonymous Anonym

    Ajajajdå!
    Hoppas penicillinet har börjat verka och att du inte har så ont längre.. Jag har fruktansvärd tandläkarskräck, men var liksom du tvungen att ta ut en visdomstand häromåret.. De kunde dra ut den, och det var nog det smidigaste jag har gjort hos tandläkaren! *s* Var så orolig före, men samtidigt lättad att bli av med det onda, så det kändes liksom som en befrielse att bli av med eländet. Drog en till visdomstand som det var hål i men som inte hade börjat göra ont strax efter det. Fixade jag det, så lovar jag dig.. du fixar det också!! :)

    Kram