Det kunde ha gått illa!!
12 november 2009
I måndags kväll bad jag mannen att förbereda middagen till dagen efter. Han skulle koka potatis till en tonfiskgratäng. SOM VANLIGT skjuter han ju upp allt till sista stund, så även denna gången. Strax innan kl 22 sätter han på potatisen.
Jag går och lägger mig då, eftersom jag ska upp kl 5 morgonen efter.

Jag vaknar kl 1.15 och behöver gå på toaletten. Känner att det luktar något väldigt konstigt!! Undrar var det kommer ifrån, och går ner till köket på första våningen!
Helt huset är mörkt, men jag ser att kastrullen står på spisen.
Tänder lampan, går fram till spisen och ser att spisen står och blinkar. Öpnnar locket och möts av denna syn:

Totalt brända potatisar och en väldigt svart kastrull. Lukten är FRUKTANSVÄRD!! Rusar upp och väcker mannen och undrar vad f-n han har sysslat med!!

Då har min MYCKET tankspridde man satt på potatisen, och sedan glömt bort den totalt. Tittat på TV en stund, släckt ljuset i köket och gått upp och lagt sig!!!!! Och jag undrar då hur sjutton man kan släcka lampan i köket utan att lägga märke till kastrullen med potatis på spisen. Tack och lov har vi ju en spis som stängs av när den blir väldigt överhettad (den står och blinkar då), men hur länge den stått och kokat har jag ingen aning om. Måste varit länge iallafall!

HELA huset luktade så hemskt..mannen fick vara uppe ett tag för att vädra ut. Hjälpte inte alls! Stängde dörren till sovrummet, men det luktade så hemskt så det blev inte sovit mer än en timme till den natten. Kom hem tidigt i tisdags efter jobb, men stod inte ut mer än 10 min här hemma. Fick bli en lång shoppingrunda istället. Vädring i massor på kvällen, men den fruktansvärda lukten försvann ändå inte. Jag som är så "känslig " vad gäller lukter la mig med sprängande huvudvärk.

Igår kväll var det tack o lov betydligt bättre..nu har vi ju lagat mat också, så det hjälpte väl till att den brända lukten minskade. Idag känns det bara lite svagt i köket..framförallt då vid spisen. Får skrubba rent köket i helgen för att få bort det riktigt ordentligt tror jag.

Är iallafall mycket tacksam över att det inte började brinna!! Var SÅ arg på mannen, och han vågar jag inte släppa loss fler ggr i köket på kvällen. Iallafall inte om jag ligger och sover.

Skrivet av Camilla klockan 19:55 | Permalink |


6 Kommentarer: