Dajmkaka
15 mars 2008
Mina kollegor efterlyste receptet på min dajmkaka som jag bjöd på idag, och eftersom jag vet att en del kollegor läser min blogg så kommer receptet här:



Dajmkaka
4 ägg
6 dl socker
200 gram smält smör
3 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
1 dl kakao
1 krm salt
1/2 tsk bakpulver
2 stycken dubbeldajm
Lägg bakplåtspapper i en långpanna (30x40 cm).
Rör samman ägg och socker.Rör ned det avsvalnade smöret. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao, salt och bakpulver. Vänd ned blandningen i smeten. Häll smeten i långpannan och bred ut.Grädda kakbotten mitt i ugnen i 175 grader ca 20 minuter.
Krossa dajmen. När kakan tas ut strös dajmkrosset över den varma kakan så att bitarna smälter fast. När kakan har svalnat skär den i bitar.
Ät och njut!

Receptet kommer egentligen från min vän Mindi, som har delat med sig av många goda recept!

Skrivet av Camilla klockan 00:07 | Permalink |


6 Kommentarer:


  • Skrivet 15 mars, 2008 10:38, Blogger Lena

    Nejjjj , fy på dig att lägga ut en sådan god kaka och jag fick ej smaka. Jag vet vad du ska bjuda på om vi har fika hemma hos dig eller nej smuggla med en liten bit till espessohouse.  
  • Skrivet 15 mars, 2008 15:38, Blogger Gitte

    Mumsig va den!!! Jag lyckades ju få en bit serverad o den försvann snabbt. Hoppas du har kommit över din sorg att ha slutat... livet går vidare o det ska väl bli kul?? Ser fram emot ditt inlägg på månd efter din första dag...

    kramis gitte  
  • Skrivet 16 mars, 2008 12:01, Anonymous Anonym

    Åhhh du är en pärla :D
    den var ju verkligen underbart god ;)

    ska se vad vi har hemma...
    man kanske ska baka en sån tröstkaka till svärmor här ;)
    Behövs ju nu :(

    Hoppas ångesten lagt sig en del nu...
    förstår att det känns lite motigt att lämna solen...
    men nu ska du som sagt få styra upp en ny "egen" avdelning...hur häftigt som helst...

    Jag kommer sakna dig massor fast jag inte varit där så länge...

    Som sagt...du vet var "supervikarien" finns om det behövs HA HA HA HA..

    Massa kramar
    Vikarien Deana :D  
  • Skrivet 16 mars, 2008 18:49, Blogger Gitte

    Nu kan du ju se att jag har varit här ett antal ggr idag.... tänkte att det skulle komma ett inlägg men det får väl bli imorogn.. kram gitte o du ett stort lycka till imorgon...  
  • Skrivet 20 mars, 2008 20:33, Blogger Mindi

    Ja den är gooood. :) Roligt att fler gillar den! :)

    Kram kram
    M I N D I  
  • Skrivet 09 maj, 2012 21:24, Anonymous Anonym

    Den verkar jättegod men är det inte väldigt mycket socker? Jag testar att baka den nu.
    Hälsningar
    Candylover