Ringorm
12 mars 2008
Ringorm...ja, det är vad min son har fått! :( Han har haft ett runt eksemliknande märke på sin underarm i ett par veckor. Eftersom han har haft lite eksem innan, så tänkte vi inte så mycket på det. Men när det blev större (som en femkrona ungefär), rödare och fjälligt på mitten, så anade vi att det nog kunde vara något annat. Läste på nätet, och det stämde rätt bra med ringorm. Ville ändå få det konstaterat, så mannen var med sonen på Vårdcentralen igår.
Och ja, mycket riktigt så var det ringorm! Han ska smörja sig med en salva i några veckors tid, så går det förhoppningsvis över. Kläder som han använder ska bara användas en dag och sedan tvättas i 60 grader. (Är ju inte alla kläder som klarar den temperaturen precis). Lakan, handdukar och så ska bytas ofta. Naglarna ska klippas korta..han får inte klia på märket eftersom det kan spridas. Han är ju lite lätt fjällig i ansiktet, men förhoppningsvis blir det inte mer.

Förmodligen så kommer det från våra marsvin, men de har inga symptom alls. Får se om vi får mer problem med det, för då blir det väl till att åka till veterinären.
Dottern har ju också haft problem med lite små röda prickar på hals och ansikte och lite fjällig hy, så nu börjar man undra om det kan vara samma sak. Hon är ju den i familjen som gosar mest med marsvinen. Ska jämt hålla på och pussa och kela med dom, gärna då i ansiktshöjd. Har sagt åt henne att låta bli, men det är väldigt svårt...

Sitter just på jobb. Har rast och pustar ut efter 3 jobbiga dagar. Tidigare var vi 4 ordinarie personal på min avdelning, men sedan några veckor tillbaka är vi bara 3. Och denna veckan har vi bara varit 2 personal pga av vab och sjukdom. Två personal på alla dessa ungar- det känns. Speciellt som man då är van vid att vara 4! Idag har vi tack och lov fått en vikarie, så då känns det inte lika stressigt och tungt.

I går var jag totalt slut!! Direkt efter jobb, hem och fixade mat. Sedan snabbt iväg med sonen till hans simskola. Där satt man och slöade till av värmen. Är 28 grader där. Såg fram emot tisdags kvällen när jag kom hem..att få slappa i soffan framför Bygglov och sedan House. Men vad händer? Redan till Bygglov somnade jag till. Såg bara lite småsnuttar. När väl House började så sov jag mest hela tiden. Gav upp- var inte ens lönt att försöka hålla sig vaken. Så redan 21.20 låg jag i min säng och snarkade!
Skrivet av Camilla klockan 12:25 | Permalink |


3 Kommentarer:


  • Skrivet 12 mars, 2008 17:31, Blogger Gitte

    Hej vännen o fd kollega!!! Där ser man att hade vi nu jobbat ihop så hade vi nog kommit fram till din sons ringorms diagnos tidigare, pga det har min mellanson T oxå!!!! Och då som vi brukar snacka så hade vi ju sett sambandet.

    JOBBA? Det låter tungt för dig,och jag som den fjärde kollegan förstår dig. Måste ju erkänna,att jag jobbar i dag på ett humant sätt, fullt fokus på prinsessan o det känns bra.

    kram gitte  
  • Skrivet 12 mars, 2008 22:09, Blogger Mindi

    Nä men fyyyyy!!!! :(

    Jag vill inte skrämma dig men våra vänner hade det och de har fyra barn och det tog nog ca ett år innan de blev av med det. Det gick runt i familjen. Ena dottern fick det dessutom i håret och tappade håret och forfarande har det inte blivit riktigt bra. :( Dessutom smittade det väl när det var öppna sår???

    Men så illa ska det inte bli med er!!!!! Håller tummarna!!!

    Stoooor kram
    M I N D I  
  • Skrivet 12 mars, 2008 22:22, Blogger Gitte

    angående ringorm, så fick min son det för ca 3 v sen, smörjer dagligen o det börjar att minska... men dykt upp små ploppliknande sår på andra ställen. Det är en seg historia MEN min äldsta har haft det för många år sen o det gick ju bort så småningom..