Torsdagsdramatik!
21 mars 2008
I går hade dottern 2 kompisar här hemma. De sprang och jagade varandra, och när kompisarna kom först till min dotters rum så stängde de och låste.
Det de inte hade räknat med var att dörren gick i baklås och inte gick att öppna!!!
Jag fick telefonsamtal från dottern vid 15-tiden då hon berättade detta, och då var jag som tur var på väg hem från jobb. Vi hade fått sluta 2 timmar tidigare.

Kompisarna skickade ut nyckeln till mig genom en dörrspringa högst upp vid dörren, men jag kunde inte öppna dörren utifrån heller. Är en gammal dörr, så det var väl något som hänt med själva låsmekanismen. Skickade tillbaka nyckeln till dom igen, bad dom knuffa till dörren, dra upp handtaget och försöka lirka med nyckeln. Gick inte det heller! Visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till!!

Mannen jobbade kväll, så han kunde jag inte få hjälp av. Dotterns rum är på andra våningen ska jag kanske tillägga, så de kunde inte precis komma ut genom fönstret heller. Ringde min pappa, och tack och lov fick jag tag i honom i mobilen. Så han kom med verktygslådan i högsta hugg efter en liten stund. Han fick ju inte heller upp dörren trots att han sprayade in något i nyckelhålet och lirkade och hade. Var svårt att göra något från utsidan, eftersom dörren går inåt rummet, inte utåt.
Ringde mannen som tyckte att vi kunde klättra in genom fönstret utifrån. Dotterns rum ligger ovanför vår yttertrappa, och under fönstret är det ett litet tak.

Inget för mig som höjdrädd, men pappa tyckte att det var värt att prova! Först fick vi försöka berätta hur tjejerna skulle kunna öppna fönstret på vid gavel..har nya fönster med en barnspärr i isidan av fönsterkarmen. Det tog tid men efter ett tag lyckades de öppna fönstret. Sedan fick jag springa iväg till en granne och se om han kunde låna ut sin långa stege till oss. Tur att han också var hemma. Sedan höll jag i stegen och pappa tog sig uppför stegen och klättrade in genom fönstret. Jag var jättenervös, det var ju både lite snö och isigt både på marken där stegen stod och på taket. Men han kom in i rummet och lyckades till slut få upp dörren! Har aldrig sett två så lyckliga tjejer som dotterns kompisar då! De var överlyckliga över att äntligen ha kommit ut !

Har tagit bort nyckeln från dotterns rum nu, för något sånt här vill vi inte vara med om fler gånger!

Skrivet av Camilla klockan 17:14 | Permalink |


6 Kommentarer:


  • Skrivet 21 mars, 2008 18:20, Blogger Lena

    Vilken dramatik, detta har också hänt oss men som tur var inte på någon andra våning, skönt att allt löste sig.

    GLAD PÅSK och passas dig för äggen !!!!  
  • Skrivet 21 mars, 2008 18:46, Blogger Fotograf(?) Elin Andersson

    Hehe :D Det blev verkligen dramatik.Tur att jag och Emmi kom ut,även vi var höjdrädda och lite nervösa att behöva klättra ut genom fönstret.
    //Elin  
  • Skrivet 21 mars, 2008 19:14, Blogger Gitte

    Herregud vad det händer saker på djupadal!!!!! Här är så lugnt på Lindängen.....
    Du beskriver det verkligen "målande" o jag kan se allt framför mig, och nu i efterhand kan ni säkert skratta åt det.
    kramis glad påsk fråm gitte  
  • Skrivet 21 mars, 2008 22:05, Anonymous Anonym

    Ser att du har haft en händelse-rik vecka ...
    Tur att du fick tag i din pappa och ni fick ut tjejerna.

    Ni får ha en riktig Glad Påsk

    Kram W  
  • Skrivet 24 mars, 2008 18:22, Blogger Mindi

    Åh fy så läskigt!!!!

    En gång när jag kom hem från jobbet upptäckte jag att jag hade inte några nycklar med mig. Sambon jobbade kväll och inga andra hade nycklar! Men så stod vårat sovrumsfönster liiiite öppet så jag letade upp en stege som jag råkade ställa upp och ned, lirka upp fönstret och liksom kasta mig in genom en kullerbytta ned på golvet. ;)

    Stackars tjejer!!!!!

    Kram kram  
  • Skrivet 22 januari, 2009 12:04, Anonymous Anonym

    Nu när man läser det i efterhand känns det ändå rätt roligt..Det är ju inte alla som blir inlåsta på ens kompis rum och blir räddade sedan av kompisens morfar :D Tur iallafall att jag och Emmi var två iallafall (:
    /Elin