Söndag
17 september 2006
Idag sov jag och dottern ända till 9.30! Himla skönt! Både mannen och sonen var försvunna när vi steg upp, och vi undrade lite vart de hade tagit vägen. Det visade sig att Thomas var ute på en joggingtur, och hade fått med sonen på det. Mannen har pratat i 2 år om att han ska börja springa igen, och idag var det alltså dags! :) Ja, jag ska ju inte säga något, för mitt nya liv med nyttigare mat och promenader 3 ggr i veckan har det inte blivit så mycket av tyvärr. När ska man hinna med dessa promenader? Är så skönt när man väl tar sig i kragen och går ut och promenerar, men jag har så svårt för att få tiden att räcka till.

Efter frukost satte jag igång att dammsuga hela huset, och har även hunnit med att tvätta igenom allt och strykit. En tur till vallokalen har vi också gjort.

Sonen har varit på sjörövarkalas och dottern har varit ute och cyklat med en kompis. Gjort matteläxan som hon inte blev riktigt färdig med i veckan. Nu sover barnen och mannen sitter framför TV:n.


Helgen började ju inte så bra!! Min dotter ringde mig på jobb vid lunchtid i fredags. Hon ville bli hämtad i skolan för att hon hade fått löss!! :( Hennes kompis hade sett något svart krypa omkring i hennes hår, så de hade rusat till skolsköterskan. Hon hade hittat 5-10 st löss i håret. Örk!!
Fick iväg på Apoteket, och där köpte jag något nytt spray som någon rekommenderade på jobb.
Allt hår och hårbotten skulle bli fuktigt och masseras in. Luktade apa och var jättesvårt att få i så det täckte hennes långa hår. Skulle sitta i håret i 15 min och sedan tvättas av. Fick sedan kamma igenom håret med luskam för att få bort löss och ägg. Hittade inte mycket..några svarta prickar och lite vita prickar som förmodligen var ägg. Vet egentligen inte riktigt hur det ska se ut, kunde ju lika bra vara lite mjäll. Kollade igenom sonen men hittade inget där. På kvällen vid 23-tiden (mannen var på jobb innan), gick mannen och jag igenom varandras hår. Mannens var ju lätt att titta igenom (är tunnhårig), men min tjocka kalufs tog lång tid. Hittade lite svarta prickar plus grå-beiga som förmodligen var ägg, så det blev behandling för mig också. Hade kliat i hårbotten på mig hela kvällen, så jag var inte förvånad. Tog lång tid så vi kom inte isäng förrän vid 2-tiden.

Usch, en sådan här vill man inte ha i håret!!


På lördags förmiddagen gick vi till skolan då de hade barnloppis där. Sonens klass hade ett bord och där fick man stå en timme var (4-5 föräldrar per pass). Gick runt lite själv och tittade, men hittade inte så mycket. En DVD " Alla mot en" och ett PC-spel.
Dottern och jag var även och veckohandlade medan sonen och mannen var på fotbollsmatch.
Blev en lugn kväll, somnade redan vid 22-tiden. Skulle se en film, men var rent för trötta. Får bli en annan kväll istället.

Skrivet av Camilla klockan 21:53 | Permalink |


4 Kommentarer:


  • Skrivet 18 september, 2006 11:58, Blogger ikas

    Löss är ingen rolig historia :o(( Hoppas ni blir av med dom små krypen.
    Hur går det med ridningen för dottern? Tycker hon det är kul?

    Kramis!  
  • Skrivet 19 september, 2006 09:31, Blogger mintid

    Det är min fasa att få hem detta o samtidigt vet jag att det är så vanligt! Det är inget hygienisk brist eller så det beror på utan det bara kommer...men oj vad hemskt...hur har det gått nu? Är dom borta?

    Kramis  
  • Skrivet 21 september, 2006 12:49, Blogger ikas

    Hur går det med makens nya liv? ;o))
    Härligt att få sova ut så ordentligt.

    Kram på er!  
  • Skrivet 23 september, 2006 19:36, Blogger Mindi

    Usch usch... hur har det gått med lössen???

    Stor kram

    M I N D I